Етичната страна на науката - Социална психология - Статии - Психолог онлайн
Добре дошъл Гост | RSS
Четвъртък
08.12.2016, 13:56
Онлайн консултации
за решаване на личностни проблеми
Начало Статии Регистрация Вход
ВХОД


Сайт меню

Категории раздели
Психология на личността [16]Социална психология [7]
Семейна психология [3]Детска психология [5]
Бизнес психология [7]Хипноза, автохипноза, медитация [6]
НЛП [17]Видове терапии [4]
Психопатология [2]Справочник на заболяванията- МКБ F00-F99 [3]
Известни психолози [28]Предложение [1]

Анкета
От къде научихте за мен?
Всичко отговори: 241

Статистика

Онлайн всичко: 2
Гости: 2
Потребители: 0

Новото от форума
  • Обичаме се ,но секса ни куца. (1)
  • Сериозна връзка (5)
  • Какво да правя (3)
  • Дали греша? (9)
  • семейство (3)
  • Влюбена съм в зъболекаря си (11)
  • Нямам представа (5)
  • Как да изляза от тази дупка? (4)
  • Проблеми във връзката (1)
  • Явно съм безнадеждна.. (2)

  • Ранг на сайта
    PageRank Checking Icon

    Сподели

    Начало » Статии » Социална психология

    Етичната страна на науката
     Пред науката стоят следните общи етични проблеми:
    А) отговорност пред обществото като цяло (високи морални принципи и да няма странични ефекти);
    Б) отговорност пред научното общество (да няма жонглиране с резултати, плагиат);

    В социалните науки към горното се добавят и следните специфични проблеми:
    А) изискване на съгласието на изследваните лица;
    Б) запазване на конфиденциалност;
    В) избягване на лъжа и на жестокост;

    В сферата на етиката се навлиза тогава, когато се оценяват резултатите от някакъв вид дейност от гледна точка на ползата или на вредата от нея и за конкретните хора, чиито интереси по някакъв начин са засегнати. Това означава, че начините за достигането до целта и последствията се анализират. Науката е особен вид дейност и неизбежно навлиза в тези проблеми. Затова не е редно методите на науката да се разглеждат само в техните технически аспекти. Необходимо е да се отчитат и етическите моменти, винаги присъстващи в научните изследвания, особено ако обектът на изследването са хората.

    Науката по своята същност е проникната от благородни стремежи и хуманистични идеали. Нейна висша цел е да се намери истината. Истината се схваща като абсолютна ценност. Стремежът към истината, както и стремежът към красотата или стремежът да се твори добро, характеризира най-хубавата страна от човешката природа. Очевидно е също така, че истинното знание е полезно, а заблуждението е вредно. В своята приложна роля науката използва добитата информация за подобряване на живота на хората. Знанията са сила, способност да се преобразува действителността. Но всяка сила таи в себе си и разрушителен потенциал. Затова тя трябва да се използва внимателно. Прекомерният ръст на възможностите на науката в наши дни ясно обозначава тази страна на техническия прогрес.

    В най-ясна форма проблемите от този тип са демонстрирани от създаването на атомната бомба. Почти всички учени-физици от целия свят се оказват така или иначе въвлечени в този сблъсък. Всеки от тях се е почувствал длъжен да определи своята позиция, всеки е осъзнал, че той не може да се измъкне от заемането на позиция и да остане единствено в рамките на чистата наука. Границата между теорията и практиката, между фундаменталните и приложните изследвания се е оказала изтрита. Доста абстрактните до един момент изследвания на строежа на веществата, в следващия момент поставят доста остра дилема. Учените, преди имащи работа с формули и с уравнения, станали съзнателни и неволни участници в създаването на оръжие за масово унищожение на хора. Като никога преди това се изострил въпросът за моралната отговорност на учените за резултатите от тяхната работа.

    Следва продължение.

    За Вас подготви по материали от чуждестранния печат: Л. Боянова
    Категория: Социална психология | Добавено от: Boyanova (03.02.2013)
    Прегледи: 389 | Рейтинг: 0.0/0
    Общо коментари: 0
    Само регистрираните потребители могат да добавят коментари.
    [ Регистрация | Вход ]
    Търсене

    Приятели на сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz

  • Списък тагове
    нлп (17)
    юнг (3)
    iq (2)
    мкб (2)

    Boyanova © 2016