НЛП- Какво е НЛП- част 3 - НЛП - Статии - Психолог онлайн
Добре дошъл Гост | RSS
Четвъртък
08.12.2016, 13:52
Онлайн консултации
за решаване на личностни проблеми
Начало Статии Регистрация Вход
ВХОД


Сайт меню

Категории раздели
Психология на личността [16]Социална психология [7]
Семейна психология [3]Детска психология [5]
Бизнес психология [7]Хипноза, автохипноза, медитация [6]
НЛП [17]Видове терапии [4]
Психопатология [2]Справочник на заболяванията- МКБ F00-F99 [3]
Известни психолози [28]Предложение [1]

Анкета
От къде научихте за мен?
Всичко отговори: 241

Статистика

Онлайн всичко: 1
Гости: 1
Потребители: 0

Новото от форума
  • Обичаме се ,но секса ни куца. (1)
  • Сериозна връзка (5)
  • Какво да правя (3)
  • Дали греша? (9)
  • семейство (3)
  • Влюбена съм в зъболекаря си (11)
  • Нямам представа (5)
  • Как да изляза от тази дупка? (4)
  • Проблеми във връзката (1)
  • Явно съм безнадеждна.. (2)

  • Ранг на сайта
    PageRank Checking Icon

    Сподели

    Начало » Статии » НЛП

    НЛП- Какво е НЛП- част 3

    Написано от socrat

    Водеща система - водещата система представлява вътрешен канал, който ние използваме в качеството си на ключ за достъп към паметта ни. Така информацията може да достигне на нивото на съзнанието ни. Например, ако накараме човек да си спомни дадено събитие, за да осигури ключ до паметта си той може да използва визуалната си система и след това да ни представи събитието в основната си система, например анестетична.
    "Вижте, там беше много приятно и уютно. Чувствах се отпуснат и тялото ми сякаш се размекваше. Пожелавам ви и вие да преживеете това усещане.”
    В случая визуалната система запуска основната- кинестетична система и се нарича водеща. Водещата система може да бъде една от петте вида репрезентативни системи. Понякога тя може да съвпада с основната, но може и да е различна и Вие трябва да можете да я определяте и съобразявате това нещо при комуникацията си. Например би трябвало да отговорите на човека : "Ясно ми е. Чувствам се сякаш и аз съм бил там.”.
    Понякога някои хора могат да се окажат неспособни да си представят една от репрезентативните системи в съзнанието. Например някой хора казват, че не могат да си представят никакви вътрешни картини. И макар това да е вярно за тях, то все пак е невъзможно. В противен случай те няма да бъдат в състояние да познават хората и да описват каквито и да е предмети. Те просто не осъзнават тези картини, които виждат с вътрешното си зрение. Но ако тази неосъзната система генерира болезнени образи, то човекът може да се чувства зле без да разбира защо.
    Най-често по време на стрес човек започва да използва тази система, която до момента е била "глуха”. Например: визуалиста започва да осъзнава вътрешният си глас и така, нямайки опит в тази репрезентативна система се плаши и мисленето му се блокира -не може да получи каквото и да е решение защото визуалната му система я няма в момента . Задачата на психотерапевта в този случай е да го върне към основната му репрезентативна система.

    Кинестетична система
    Кинестетиците възприемат света с тялото си, стремят се да направят така, че да не им бъде мъчително болно.
    Тип дишане – коремно, бавно, дълбоко.
    Глас – нисък тембър, бавно темпо.
    Реч – тиха, проникновена, тежка (не говори просто така), гласът съответства на чувството по тембър и интонация. Често въздиша.
    Постоянно е в движение (бързи или бавни движения). Сяда по-близо, обича да се докосва до хората, има малка персонална дистанция. Потрива ръце, обича да гали, когато имитира движенията, на място без движение може остане не повече от 40 секунди ( в училище на него му казват не се върти не се върти), което обаче означава не мисли и не бъди жив. Средно 15 процента от децата в училище са кибернетици и те имат сериозни проблеми с обучението.
    Линия на погледа – по-ниско или на нивото на очите на събеседника. Не винаги гледа събеседника в очите защото това понякога му пречи – отвлича го от собствените му телесни усещания.
    Жестовете са близо до тялото му, до гърдите, често имитира, докато визуалните ръкомахат далече от лицето си. Мерило за тяхната работа се явява умората а не резултата (както у визуална). "Здраво работих – много се уморих.”
    Започват работа, "Когато му дойде времето.”
    Светът за тях е чувство, поради което те са много чувствителни към настроенията, в които изпадат.
    Това са хора "организации”, обичат да се натоварват. Опитват се сами да свършат всичката работа, опитват се да обединят хората. По принцип са демократични, съветват се с другите. Обличат се удобно не е важно че понякога грозно.
    Паметта – двигателна ,помнят усещания и движения .
    Съществуват два вида кибернетици. Пасивно чувстващ – стреми се към комфорт, Активно преживяващ – "живак, възрастно дете”.
    Фрази и думи които често употребяват….. Активен, Изгаря ,Съкруша ,Твърд, Топъл ,Масивен, Нежен, Мек, Тъп, Блъскам ,Болезнен ,Гладък ,Шокиран ,Напрежение ,Усещам ,Хватка Хващам ,Панически, Осезаем ,Предчувства преграда, Натискам ,Студен, Давам Долавям ,Държа в ръцете си, Аз се свързах с вас, Докосни се до проблема, Загорях от желание ,Кърши ръце, Не си мръдна пръстите, Не мога да те следвам ,Чувствате ли какво ви говоря ,Ръцете ми са вързани, Сякаш съм спънат ,Чувствам, че се докосвам до това, което казваш ,С цялото си тяло усещам това, Схванах идеята, Задържи за секунда, Твърд като скала ,Човек с хладно сърце ,Твърдо основание Хвани бика за рогата и т.н..

    Зрителна система
    Дишане – върхово, бързо, повърхностно.
    Глас – чист без въздишки. Говорят високо.
    Нужен им е контакт с очите на партньора – ако не ги гледаш в очите мислят че не ги слушаш, но когато ги гледаш в очите можеш да им говориш каквито и да са глупости. По време на разговора жестикулират на далече от себе си. Могат да указват с ръцете си или рисуват картини. Когато слушат замират.
    Зоната им на контакт е широка, държат на дистанция. По този начин могат да създават добре визуални образи. Когато навлезеш в тяхната зона зениците им се разширяват, повдигат си брадичката и главата и обикновено се отдръпват. Това е свързано с невъзможността им да създават образи.
    Стремят се да бъдат красиво облечени, сресани и заемат красиви пози.
    По характер са авторитарни сходни малко да преиграват. Склонни са да прехвърлят отговорността на другите. Когато вдигат очи на горе създават вътрешна картина и вие трябва да го изчакате малко за да я построи. Тогава просто можете да го попитате "Ясно ли ви е” и той ще ви каже да.
    Ако се кара с човек, а гледа настрани от него ,значи той се кара със собствените си халюцинации – включил е телевизора и създава образи.
    Те са чувствителни към външната аранжировка (обичат външния ред) – подреждат, обират прахта когато я видят, на работно им място е красиво. Често си мислят че са свършили работата, но само в своята глава. Склонни са да критикуват и обвиняват. Типичния жест е указващ напред пръст. Често се докосват до очите си, разтъркват ги. Това са хора живеещи понякога в своите картини.
    Фрази и думи които често употребяват….. Вид, Видение Изобразява ,Гледна точка, Забележителен ,Забелязва Затъмнение Зрелище Зрител Въобразява Зрителен ъгъл Илюзия Илюстрира Картина, Кръгозор,Мътен ,Наблюдател ,Образ, Обрисува ,Перспектива ,Оглежда Поглед, Поглежда, Прозрачен, Прозрение, Разглежда, Фокусира,Тъмен, Цветен Хоризонт, Явен, Ясен, Яснота ,Перспектива ,Сложил е розови очила Живота ми мина като на филм пред очите Сложил си е кепенци пред очите Решението ми е ясно ,Аз не виждам проблема – внимателно разгледах, Внесе светлина по проблема Светлина в тунела ,Гледа през розови очила ,Светло бъдеще, Гледаме се очи в очи , Сляп ли си, Има сляпо петно Решението изникна пред очите

    Аудиална система.
    Те възприемат света със своите уши – светът са звуците. При контакт са ориентирани на звука, обръщат внимание на тембъра ,силата ,височината. Могат да копират гласа на другите и тяхната интонация. Самите те говорят монотонно ритмично, невисоко. Не се нуждаят да гледат другите в очите. Ако са принудени да гледат събеседника в очите, мисленето им се блокира. Към събеседника си накланят доминантното ухо и се ослушват. Дишането им е среден тип.
    Жестове – малки, често скръстват ръце на гърди, държат си ръцете в джобовете, пипат си ухото, често мърморят нещо.
    Това са ритмични хора, движенията им са ритмични. Речта им е с паузи (за да могат да провеждат вътрешния си диалог)
    Паметта им е касетна – всичко при тях е записано като на магнетофон, а визуалната е мозаечна ( като снимки). Те разказват една и съща история много пъти , по един и същ начин с едни и същи думи. Ако аудиал е започвал да ви разказва нещо не го прекъсвайте иначе той ще трябва да започне от начало или да се откаже.
    Фрази и думи които често употребяват- Говори ми на чужд език Звъни ми в главата ,Искам да ти кажа ,Дръж си езика зад зъбите, Ясен тон Нещо ми казва че ., Акцент, Безмълвен, Заявява ,Заглушава, Дискусия ,Гръмогласен ,Тишина Тих, Съзвучие ,Слуша ,Слух, Резонира ,Реве, Пронизителен, Провъзгласи, Пита ,Мълчалив Интервюира, Звъни ,Известява ,Звучи,Преминава му покрай ушите

    Аудиалът – следи логическата последователност, има линейно символно мислене основано на реалности, търси детайлите в разговора.
    Визуал и кинестетик – разчитат на интуицията, създават хаос. Мисленето им е абстрактно фантастно, хора на изкуството, добре се ориентират в пространството, имат добра цветова чувствителност.
    Визуал- Организиран ,чист ,наблюдателен, дистантен, добър разказвач ,трудно запомня словестни инструкции, главата леко вдигната, жива образна фантазия
    Аудиал- Разговаря си сам Лесно се отвлича Шепти Лесно усвоява език и повтаря словестни инструкции Най-разговорлив Играе си с интонацията Обича повторенията и поученията Отвлича се от темата Обича музикат
    Кинестетик- Стои близо Докосва хората Лесно повтаря движения Помни общото Слаб е в детайлите впечатление Отдава голямо значение на съдържанието Лаконичен, тактичен.

    Очни сигнали за достъп
    Установено е ,че съществува определена вътрешна връзка между движението на очите и репрезентативните системи, които човек използва.
    Когато ние визуализираме нещо минало, нашите очи имат тенденция да се преместват горе вляво. Когато трябва да си представим картина на нещо, което не сме виждали или да си фантазираме образи очите се вдигат нагоре вдясно. Очите се местят по хоризонтала вляво, когато си спомняме думи и по хоризонтала вдясно, когато конструираме такива. При получаване на достъп от кинестетичната система очите се движат надолу и надясно. Когато разговаряме сами със себе си нашите очи се намират най- често надолу вляво. Разфокусираният поглед направо пред човека, когато събеседникът гледа към вас и не ви вижда, говори за визуализация. (Горното се отнася за дясноръки. При леворъките е обратно.)
    Движението на очите стават много бързо и на Вас ще ви е нужно да бъдете наблюдателен за да ги видите. Те ще Ви показват последователността на репрезентативните системи, които човек използва когато говори. Ще забележите, че когато човек отговаря първо се обръща към водещата система ,а след това към основната. Ще можете да се догаждате кога човекът срещу вас ви лъже – конструира образ или дума.
    Каква полза бихте имали от овладяването на репрезентативните системи - ще печелите доверието на хората
    Къде освен в психотерапията би Ви послужило това – при всички случаи когато трябва да убедите някой в каквото и да е и направите така, че информацията която имате да достигне ,до неговото съзнание – в реклама , търговия ,политика ,журналистика , училище , семейството и много други места .
    Реклама- за да въздейсва всяка реклама трябва да изпраща посланието си и на трите езика ,така ще обхване всички хора .Завършването трябва да е в кинестетичната система .
    Търговия – успешният продавач трябва да може да определя сисремата в която мисли клиента и така да му предложи стоката ,че да задоволи неговата потребност ,защото тя при кинестетика е удобство ,но при визуалиста е свърана повече с външният вид ,а звукът е това което води аудиала.
    Политика –нещата са като при рекламата .
    Журналистика –за да се направи хубаво интервю трябва да се влезе в системата на мислене на човека ,представете си какво би станало ако серазменят системите – не би могло да се получи почти никаква информация .За да се напише хубава статия тя тябва да съдържа по нещо и към трите вида хора .Гениалните писатели работят еднакво добре с картините ,звуците и усещанията ,за това и книгите им въздействат на максимално широка аудитория .Който иска ,може да прочете само първият лист от ,,Конника без глава ‘’въздействието на написаното е неописуемо благодарение на умелото съчетание и на трите системи.
    Училище –в едно изследване на деца обявени за изоставщи и учещи в отделни паралелки се установило,че почти всичките са кинестетици и то от бавния тип .Те мислят в чувства и са много по бавни от другите ,а ако и учителя им е визуалист шанса им да научт нещо е много малък .След като децата били научени да мислят визуално по- голяма част от тях се върнали в нормални класове .Много е важно учителя да може да мисли и по трите начина ,за да преподава успешно и на всички ученици .Още по важно би било, ако разполага с техники ,чрез които да развие този вид мислене –визуално , кинестетични или аудиално което ученика няма , това е една подготовка към гениалността .
    Семейството –представете си жена визуалист ,която иска всичко да и е подредено и красиво и мъж кинестетик, който не обръща никакво внимание на външната подредба стига да му е удобно Че дори секса който ще искат да правят е различен –кинестетика обича докосванията и галенето ,а аудиалът се възбужда преди всичко от думите и звуците , пък визуалиста от гледката .Голяма част от разводите се дължат точно на това – мъжът и жената работят в различни системи и възприемат света по абсолютно различен начин .Те както се казва,не говорят на един и същ език в буквалният смисъл на думата.

    Категория: НЛП | Добавено от: Boyanova (19.11.2009)
    Прегледи: 984 | Tags: нлп | Рейтинг: 0.0/0
    Общо коментари: 0
    Само регистрираните потребители могат да добавят коментари.
    [ Регистрация | Вход ]
    Търсене

    Приятели на сайта
  • Официальный блог
  • Сообщество uCoz
  • FAQ по системе
  • Инструкции для uCoz

  • Списък тагове
    нлп (17)
    юнг (3)
    iq (2)
    мкб (2)

    Boyanova © 2016