Психология форум
Добре дошъл Гост | RSS
Петък
09.12.2016, 23:11
Онлайн консултации
за решаване на личностни проблеми
Начало Психология форум Регистрация Вход
[ Ново от форума · Потребители · Правила · Търсене · RSS ]
Page 1 of 11
Психология форум » ПСИХОЛОГИЧЕН КАБИНЕТ - БЕЗПЛАТНИ КОНСУЛТАЦИИ » Специални образователни потребности (СОП)- безплатна консултация » Информация за родители на деца със СОП
Информация за родители на деца със СОП
BoyanovaДата: Неделя, 10.03.2013, 23:23 | Сообщение # 1
Админ
Група: Администратор
Съобщения: 1051
Статус: Офлайн
Из сайта на РИО- София:

Информация за родители на деца със специални образователни потребности

Понятие деца със специални образователни потребности /СОП/.

Понятието специални образователни потребности е определено в нормативните актове на Министерството на образованието, младежта и науката.

Специални образователни потребности могат да имат
деца, които срещат различни затруднения в обучението си, поради:
сензорни увреждания / нарушено зрение или увреден слух/;
физически увреждания;
• умствена изостаналост;
• езиково-говорни нарушения;
• специфични обучителни трудности / специфични нарушения на ученето/;
• емоционални и/или поведенчески проблеми;
• нарушения на общуването и комуникацията;
• хронични заболявания, които водят до СОП;
• множество увреждания.

Интегрирано обучение.
Интегрираното обучение на деца със СОП е обучение,
при което детето независимо от вида на увреждането е включено в общата
образователна среда /общообразователното училище/. Това се осигурява
чрез изграждането и функционирането на подкрепяща среда, която включва
подходящи архитектурни и социално-битови условия, индивидуални
образователни програми, екипи от специалисти, специални
учебно-технически средства и апаратура, дидактически материали и
помагала. Какво трябва да направим, ако разберем, че детето ни има специални образователни потребности?
Когато установите, че Вашето дете изпитва различни
трудности в общуването си и в обучението си, трябва да си осигурите
необходимата подкрепа и съдействие, като следвате стъпките:
  • Консултация и преглед от:
    • личния лекар;
    • педиатър;
    • психолог;
    • друг специалист /психиатър, логопед и др./.


  • Да осъществите контакт с Екипа за комплексно педагогическо оценяване към РИО, София – град.
    Екипът за комплексно педагогическо оценяване /ЕКПО/ се формира в Регионален инспекторат по образованието /РИО/ в
    съответната област.
    ЕКПО се състои от различни специалисти: психолог,
    специален педагог, логопед, слухово-речеви рехабилитатор, учител,
    социален работник, лекар и др.
    ЕКПО извършва първична оценка на общото развитие на
    детето или ученика, въз основа на която препоръчва вида и формата на
    обучение; вида на ресурсното осигуряване и подпомагане; детската
    градина или училището, които са подходящи за обучението на детето.

    Графикът на заседанията на ЕКПО е утвърден в
    годишен план, който можете да се намери в сайта на РИО, София – град.

    За процедурата по представяне на дете/ученик пред ЕКПО и неговото оценяване може да получите информация в детските
    градини/училища, Ресурсен център – София – град, и РИО, София – град,
    на  тел: 02/9356080 – Светла Бенина – ст.експерт по интегрирано
    обучение и специални училища.
     За обективно оценяване на потребностите и възможностите на детето/ученика са необходими следните документи:
  • Молба от родител/настойник, попечител или от директор на специализирана институция за деца.
  • Медицински документи , издадени от съответните лекари-специалисти, с приложени резултати от проведените
    медицински консултации и изследвания в зависимост от увреждането или
    нарушението на детето.
  • Психолого-педагогическа характеристика на детето от учителя на групата в детската градина или от класния
    ръководител.
  • Удостоверение за раждане.
  • Творчески работи на детето – писмени работи, рисунки и други материали.
  • Други документи: изследвания, заключения от други специалисти, с които е извършена консултация/ по преценка
    на екипа/.
    ЕКПО към РИО извършва първична оценка на потребностите и възможностите на детето/ученика и попълва Карта за
    първична оценка на общото развитие на дете или ученик със специални
    образователни.

    Първичната оценка на детето/ученика със специални
    образователни потребности се извършва в присъствието на
    родител/настойник.

    След извършване на комплексното педагогическо оценяване, ЕКПО препоръчва на децата/ учениците със СОП и/или с хронични заболявания обучение в
    съответните детски градини и училища, като определя вида и формата на
    ресурсното подпомагане.
    С съответните детски заведения и училища с
    децата/учениците работят екипи от специалисти, които извършват
    наблюдение и оценка на динамиката в развитието им и изготвят
    индивидуална образователна програма за тяхното обучение и развитие. Нормативни актове, в които са определени условия по интегрирането на деца/ученици със специални образователни потребности:
  • Закон за народната просвета;
  • Правилник за прилагане на закона за народната просвета;
  • Закон за интеграцията на хората с увреждания;
  • Правилник за прилагане на закона за интеграция на хората с увреждания;
  • Наредба № 1/23.01.2009 г. за обучението на децата и учениците със специални образователни потребности и/или с
    хронични заболявания.
    Институции, ангажирани с интегрирането на деца със специални образователни потребности?
  • Министерство на образованието, младежта и науката;
  • РИО, София - град;
  • Ресурсен център за подпомагане на интегрираното обучение и възпитание на деца и ученици със СОП в София - град;
  • Детски градини и училища на територията на област, София – град.
    РИО, София-град, работи в партньорство с Министерство на труда и социалната политика, Министерство на
    здравеопазването, Държавна агенция „Закрила на детето”, Агенция
    ”Социално подпомагане”, Столична община, районните администрация,
    неправителствени организации.

    Допълнителна информация- КЛИК
  •  
    BoyanovaДата: Неделя, 10.03.2013, 23:29 | Сообщение # 2
    Админ
    Група: Администратор
    Съобщения: 1051
    Статус: Офлайн
    Наредба 1 от 23.01.2009 за обучение на деца и ученици със СОП-КЛИК
     
    Психология форум » ПСИХОЛОГИЧЕН КАБИНЕТ - БЕЗПЛАТНИ КОНСУЛТАЦИИ » Специални образователни потребности (СОП)- безплатна консултация » Информация за родители на деца със СОП
    Page 1 of 11
    Search:

    Boyanova © 2016